Tuesday, November 08, 2011

pénzügyi analfabetizmusról - (amivel könnyű seggre esni...)

az ország szenved tőle (nemcsak a miénk, Európa is. Nekem döbbenetes élményem volt, mikor az egyetem mellett óriás poszter hirdetett 40%-os hozamot - elhitték, belebuktak, fingjuk nem volt, hogy ez lehetetlen, csak pilótajáték lehet. Aztán jött a kockázat fel nem ismerés, beugrás az ajándékokkal feldíszített pénzügyi praktikáknak. Szóval életveszélyes - ráadásul nálunk büszke tudatlanság a divat, (én jobban tudom úgyis, engem nem vernek át - közben az egész játék arról szól, hogy a hülyéken lehet nagyot kaszálni, ha kikupálódnak oda a profit fele...) Szóval a pénzügyi analfabétákra épül a pénzügyi rendszer fele - itt is, Amerikában is, EU-ban (ott kevésbé - talán, legalábbis remélem) Amiben nem is a rendszert akarom szidni, inkább a jónépet védeni: tanulja már meg - tanítsák meg az iskolában vagy hol) mi a kamatos kamat, hogy müxik a kötvény, mi a shortolás, miért veszélyes a CDS stb. Nem akarok nagy pofát nyitni, de ma a jónép szarik az ilyen fogalmak (gyakorlatok) tanulására („engem ne tanítsanak, én jobban tudom…”– aztán jól befürdik a pénzpiacon, ingatlanpiacon, biztosítási piacon - legfeljebb a Lehel-téri piacon nem tudják átverni... Habáááár....

Egyáltalán: jó, kapitalizmus van, - de miért tartozik hozzá a csalás? Majd megpukkadok, mikor értelmes cégek (multik is) átverik a kuncsaftot, az reklamál, ügyvédeik megvédik a céget. A kapitalizmusban valamikor - Budenbrook ház korszaka - hozzátartozott az üzleti tisztesség (etika) is. Ma profitmaximálás plusz csalás = előny a versenyben, tehát kell. Vagy nem így van? Nagyon pipa vagyok tőle.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home