Tuesday, February 07, 2012

óriáshajók - kisért a Titanic

Az olasz Costa Concordia katasztrófája végre ébresztőt fújt a hajógyártóknak. Eddig ugyanis egymással versenyeztek, ki tud nagyobb óriáshajót vízre bocsátani, 5 aztán 10, majd 15 emeletes luxus linerek épültek, 200 majd 300 méteres vagy még nagyobb monstrumok jöttek ki sorra a szárazdokkokból, – úgy látszott, nincs határ. Istenksértés...

Aztán kisült, hogy a Costa Concordia nem volt kívételes véletlen esemény: vele majdnem egyidőben egy másik monstrum – kínai Vale Beijing 400 m-es teherhajó megsérült a Brazil partoknál (külső burka megrepedt, be kellett vonatni a kikötőbe). Ennek kapcsán az is kiderült, hogy a konténerszállítóknál is egyre nagyobb hajókat gyártanak, és egyre több sérül, sőt sűlyed el – csak ott eddig kuss volt ezekről. Ezért a Costa Concordita botránya (és média-nyilvánossága) hátán evezve most beszóltak a hajógyártóknak, hogy nincs tovább a nagyság-vetélkedő, meg kell állni: már most sincs olyan mentőhajó, ami egy ilyen óriást kezelni tudna nyilt tengeren, a biztosítóknak meg nincs annyi pénzük, amennyit pl. egy cunami és egy luxus-lineer találkozásakor ki kéne fizetni.

Végre – mondom némi cinizmussal. Eddig nem vették észre, hogy a tüzzel játszanak, ehhez a Costa tragédiája kellett. (Régi vasutas mondás: a szabálykönyveket vérrel írják – mindig csak véres baleset után születnek új biztonsági szabályok.) A tengeri biztonságnak is van felügyelete, (műszaki vizsgát tesznek a hajók is) – hogy-hogy eddig ilyesmire nem gondoltak? Nekem a hideg futkos a hátamon mikor látom az egyre nagyobb felhőkarcolókat uszkálni a tengeren – nem tudok szabadulni a Titanic szindrómától. Ugy látszik most kapcsoltak: ezután talán már ők sem versenyeznek a halállal, valahogy be fogják szorítani a hajóméreteket a „menthető” kategóriába. Vagy – megy tovább a verseny. Már most mondják, hogy egy nagy hajó – ami elvisz négyezer embert kevésbé környezetszennyező, mint tiz kicsi – vagyis érdemes kockáztatni négyezer ember életét?
Hát, remélem nem fognak győzni ezek az érvek.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home