Friday, March 25, 2011

halott szavak temetője

itt van néhány szó a fél-közel-régmultból. Melyiket nem ismered:

a szakaszjegy, kapupénz, légóparancsnok, vizesnyolcas, szódásló, jégverem (falun), golyóstoll-újratöltés, joghurtos üvegen a záró papundekli, kanna tej, pacsni, ÜTI (seregben), feljebb buktatni, redisz-toll, tintatartó, írógépszalag, franciakockás füzet, logarléc, csengetős mozi, kredenc, stelázsi, kávépörkölő (házi), mángorló, fregoli, gojzer varrott, páternoszter, kintorna, zsabó, cs-lakás, naftalin, brillantin, izzlap (nőknek), lyzoform, szecska, bárca, nyílt parancs, resti, bilgeri, kemény gallér, cselédlépcső, klott nadrág, vamzer, kisérő (vendéglátóipari egységben, mihez adták?) hangli, picolo, (mint beosztás), ablak (útlevélben), IKA-csomag, faszén (konyhában, mire?), szendvics-ember, önborotva, necc (hajra), vigéc, forgalmista, forda, omnibusz, lóndiner, főcsővezető, vizikártya, főbizalmi, saller, kocás bringa, (fix bringa), kézihajtány, tinktúra, fenőkő, flekkes suszter, timsó (mihez?), krampácsolni, nímand, cipőgomb, búg (nadrágon), vixos bajszom-ban mit jelent a jelző?

6 Comments:

Blogger Malvina said...

Ugyan, ki törődik ma ezekkel..., túl közeliek, most a vármegye, az ispán, a szolgabíró és tsik a menők..., kész agymenés :((

Fri Mar 25, 06:33:00 PM 2011  
Blogger alma said...

Malvina: ez tök igaz... forget it

Sun Mar 27, 01:43:00 PM 2011  
Blogger Malvina said...

Na, de én nem felejtek, azért sem, hiszen akkor magamat felejteném el, és azt azé' má' mégse..., Állítom, hogy ez az agymenés, a Horthy-érába, na meg az középkorba való visszavágyás is annak az önfelejtésnek a következménye, amiben ezen a fertályon annyian szenvednek... Ez az ország valahol jól elveszítette önmagát, ha egyáltalán valaha megvolt, mondjuk Lepsénynél..., és ez a gátlástalan akarnokok remek muníciója...is

Sun Mar 27, 02:30:00 PM 2011  
Anonymous bölcsészhallgató said...

ÜTI, redisz-toll, gojzer varrott, cs-lakás, izzlap, lyzoform, bilgeri, hangli, IKA-csomag, forda, kocás bringa. Most Maga jön a szómagyarázatok begépelésével.:)

Plusz egy: Mit jelent az, hogy "miattad nyolcultam"?
"Uborkát egyeltem,õrséget kettõztem,dinnyét harmadoltam, fõzsiványt négyeltem, ötöltem-hatoltam, erdõben heteltem, miattad nyolcultam,nem kilencedeztem, gonoszt tizedeltem." (Lázár Ervin)

Tue Mar 29, 11:07:00 PM 2011  
Blogger alma said...

Bölcsészhallg.:
ÜTI: a seregben volt ez, „ügyeles tiszt’” – nála kellett kuncsorogni eltáv-ért, vagy ő baszta le az embert és vonta meg az eltávot. Nagy úr volt.
Redisz toll: mikor még tintával és mártogatós tollal irtunk, akkor a redisz tollszem arra kellett, hogy diszes írást produkáljon az ember…
Gojzer varrott: a cipő talpa és felsőrésze között volt egy diszvarás – jampik hordták. (ez is halott szó: jampec…)
Cs-lakás: a régi rendszer szégyene. Olyan bányász-lakásokat épitettek, (egy házban 6 db.) ahol a folyosón volt a WC és fürdőszoba nem volt. Csökkentett komfort-fokozatú lakás – hiv. nevén…
Izlap: a dezodor előtt a nők bluza honaljára lehetett kapcsolni, hogy az izzadság ne látszódjék
Lysoform: arcszesz fajta (büdös volt)
IKA csomag: akinek volt ny.i rokona küldhetett csomagot, amit el is lehetett adni, a jónép sorbaállt érte vhol a belvárosban. Onnan lehetett finom cuccokat szerezni.
Forda: MÁV szakkifejezés: a mozdonyvezető vitte a szerelvényt Bp.-Nyiregyháza között reggel, du szabad volt, este hozta vissza. Egy menet: egy forda. „Melyik fordában vagy?” – kérdezték.
Kocás bringa: ma a biciklik hátsó kereke vagy kontrás, (visszafelé tekerve: fékez), vagy racsnis, ilyenkor kézi fékkel állítod meg. A kocás a racsni beceneve, ahogy tolod kat-kat-kat hangot ad.
Kb ennyi

Sat Apr 02, 01:45:00 PM 2011  
Anonymous bölcsészhallgató said...

Köszönöm!

Sun Apr 03, 02:00:00 PM 2011  

Post a Comment

<< Home